Ecole supérieure d’art de Bretagne - Lorient / Workshop "Sophie La Rosière"
SOPHIE LA ROSIÈRE WORKSHOP
May 10th to 12th at the Villa Vassilieff
With Iris Häussler, Catherine Sicot, Philippe Monk and the students and former students of Julie Morel : Marie Cotonea, Clothilde Vacherias, Yoo Jean Kim, Ana-Catalina Escobar, Roxane Jean and Raphaëlle Peria.
Developed in 2009, the ongoing project of Iris Häussler (Born in Germany in 1962, living and practicing in Toronto) currently on display at Villa Vassilieff, Sophie La Rosière is rooted in the history of Parisian modernity. Following a detailed account of a fictional artist who lived in Paris in early twentieth century, Sophie La Rosière rediscovers possible methodologies and canons for understanding the construction of art history.
More informations on the Sophie La Rosière project here.
For three days, the students of the Ecole supérieure d’art de Bretagne - Lorient were invited to bring their collaboration to the Sophie La Rosière project by imagining new approaches to contribute to the fiction in complicating the story further. The workshop, led by Iris Häussler and Catherine Sicot, invited the students to realize a "Diner de Têtes" held at Villa Vassilieff in the company of professionals who contributed to the project.
Tuesday, May 10:
Meeting with Iris Häussler (artist) and Catherine Sicot (curator) at the Villa Vassilieff. After a first presentation of the components that make up the project Sophie La Rosière, the students were invited to explore the archives of the Smith-Lesouëf library where the books, photos and albums that belonged to the Smith sisters (real characters Iris Häussler integrates into the history of Sophie La Rosière) are stored. This visit was organized with the complicity of the FNAGP, a partner institution of the Villa Vassilieff and the project.
Discover of a book selection from Smith-Lesouëf Library (FNAGP).
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Wednesday, May 11 and Thursday May 12:
Starting with examination of the process of investigation and works produced by Iris Häussler and her collaborators in the project Sophie La Rosière, as well as the material collected in the archives of the library Smith-Lesouëf by the students, together, they developed alternative and/or complementary versions of the biography of Sophie La Rosière (images, texts, performances), while realising at the invitation of Iris Häusslerfor a "Diner de Têtes". The menu, the atmosphere, the pace and exchanges that were been designed by the students at the "Diner de Têtes" choreographed the movements and the various interactions between the professionals involved in the project. At the intersection of archeology, culinary art and the process of psychological reminiscence, the "Diner de Têtes" drew in the methodologies of project Sophie La Rosière and took the history and heritage of the Villa to create a moment of exchange and conviviality.
Views of the workshop Sophie La Rosière with students and former students of the Ecole supérieure d’art de Bretagne - Lorient at the Villa Vassilieff. Image: Villa Vassilieff.
Views of the "Diner de Têtes", by students and former students of the Ecole supérieure d’art de Bretagne - Lorient at the Villa Vassilieff. Image: Villa Vassilieff.
Ana-Catalina Escobar, (Untitled), 2016. Glass jar, brew, flowers, hairs. Image: Villa Vassilieff.
«Mon arrière grand-mère disait que Sophie, comme elle avait l’habitude de la nommer, était une figure atypique du Montparnasse artistique des années 1900 et il semble que ce soit durant un repas festif qu’elle ait vu sont patronyme se changer en pseudonyme. Peintre, elle avait de fervents admirateurs et s’amusait à répéter :
« Je m’appelle Basset, Sophie Basset. C’est nature, c’est rustique mais sans aucun éclat. Je voudrais changer de nom. Si je devais prendre un pseudonyme, ce serait celui de La Rose, ou plutôt, non, celui de La Rosière. »
Et c’est ainsi que, sans aucun intérêt légitime, l’amie réussit à imposer ce nom de La Rosière comme pour opérer une amnésie sélective et rejeter dans le même temps tout ce qui a trait à sa vie passée. Je crois que cet évènement eut lieu juste après la mort de son père, entre 1904 et 1905. Elle décide donc de changer de vie et son entourage se prête au jeu.
D’ailleurs, il apprécie assez cette pointe d’ironie, le besoin insatiable d’autodérision de celle qui refusait toute forme d’engagement matrimonial.
Il parait aussi qu’elle aurait déclamé lors du même repas :
« En plus de m’appeler Sagesse, nommez-moi Nymphette, Innocence, Vertu et récompensez-moi donc pour ma conduite irréprochable. Faites-moi Reine des abeilles et je vous donnerai le meilleur miel. Mais si vous tombez sous le charme de mon apparente sérénité, vous pourriez à la fois en être sidéré .»»
Clothilde Vacherias, (Untitled), 2016. Story told during the Diner de Tête.
Views of the "Diner de Têtes", by students and former students of the Ecole supérieure d’art de Bretagne - Lorient at the Villa Vassilieff. Image : Villa Vassilieff.
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